Szkoła Promująca Zdrowie
Organizacja pracy
Szkoła Promująca Zdrowie
REALIZACJA PROJEKTU „SZKOŁA PROMUJACA ZDROWIE”
W roku szkolnym 2023/2024 podjęliśmy działania zmierzające do uzyskania Certyfikatu „Szkoła Promująca Zdrowie”.
Chcemy w sposób świadomy i wszechstronny wyposażyć uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenia zdrowego i bezpiecznego środowiska. Chcemy wychować ucznia świadomego, który stanie się w przyszłości obywatelem dbającym o potrzeby innych, aktywnie włączającym się w działania na rzecz poprawy jakości i stylu życia. Chcemy, aby nasi uczniowie nauczyli się dbać o siebie i swoje środowisko oraz potrafili ciekawie spędzać czas wolny w zgodzie z przyrodą.
Co to jest Szkoła Promująca Zdrowie?
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej – pracownicy i uczniowie: podejmują starania, aby poprawić swoje samopoczucie i zdrowie, uczą się jak zdrowiej żyć i jak tworzyć zdrowe środowisko, zachęcają ludzi, zwłaszcza rodziców do podjęcia podobnych starań.
Cechy Szkoły Promującej Zdrowie?
- Edukacja zdrowotna jako ważny element programu nauczania szkoły.
- Etos zdrowia w szkole to znaczy troska o dobre samopoczucie uczniów i wszystkich pracowników szkoły.
- Współdziałanie z rodzicami i społecznością lokalną.
Cele Szkoły Promującej Zdrowie?
Nadrzędnym celem SZPZ jest zdrowy styl życia społeczności szkolnej i lokalnej. Aby to osiągnąć społeczność szkolna powinna starać się, m.in.:
- kształtować poczucie odpowiedzialności za zdrowie każdej osoby w rodzinie i w społeczności lokalnej,
- zachęcać do zdrowego stylu życia oraz stworzyć uczniom i pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywania zdrowych wyborów,
- umożliwiać uczniom rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego wzmacniać w nich poczucie własnej wartości,
- zapewniać sprzyjające zdrowiu środowisko do pracy i nauki,
- włączać edukację zdrowotną uczniów do programu nauczania szkoły z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania,
- wyposażać uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenia zdrowego i bezpiecznego środowiska fizycznego,
- włączać do działań szkoły służbę zdrowia, zwłaszcza do edukacji zdrowotnej.
Plan działań na rok szkolny 2023/24
PLAN DZIAŁAŃ
ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH W ŻARACH
W ZAKRESIE PROMOCJI ZDROWIA
NA ROK SZKOLNY 2023/2024
„W zdrowym ciele mocy wiele”
- Część wstępna
- Problem priorytetowy:
Znaczenie racjonalnego odżywiania i aktywności ruchowej dla zdrowia dzieci i młodzieży.
Opis problemu:
Wyniki przeprowadzonej ankiety, obserwacji nauczycieli oraz przeprowadzonych przez pielęgniarkę pomiarów wzrostu i wagi uczniów pokazują, że nasi uczniowie mają problem z prawidłowymi nawykami żywieniowymi oraz aktywnym spędzaniem czasu co wpływa na nadwagę dzieci i młodzieży.
Uzasadnienie:
Edukacja zdrowotna w naszej szkole jest jedynym z podstawowych i bardzo ważnych elementów nauczania i wychowania. Niezbędne jest kształtowanie prozdrowotnych nawyków wśród dzieci i młodzieży szkolnej, promocja zasad aktywnego stylu życia i nauki prawidłowego, czyli zróżnicowanego i zbilansowanego sposobu odżywiania się.
Ze względu na to, że jest co raz więcej dzieci, które mają problem z nadwagą, co wiąże się w przyszłości z różnego rodzaju chorobami, nasza szkoła przystępuje do Programu Szkoła Promująca Zdrowie po raz czwarty. Uczniowie powinni bardziej przywiązywać uwagę do tego, co, na co dzień jedzą. Rodzice muszą zwracać większą uwagę na przygotowanie dla dzieci do szkoły „zdrowego” śniadania, jak i większej ilości owoców i warzyw. Udział w programie powinien uświadomić dzieciom i ich rodzicom, iż spożywanie dużych ilości przetworzonej żywności m.in. słodyczy i chipsów nie jest zdrowe dla organizmu. Uczniowie powinni opanować najważniejsze zasady żywienia, potrafić odróżnić zdrową żywność od „śmieciowego” jedzenia. Realizacja projektu przyczynić się również powinna do większego zainteresowania grona pedagogicznego zdrowym odżywianiem i świadomości tego co spożywamy. Bardzo ważnym dla nas zadaniem jest popularyzacja picia wody, w związku z tym będziemy podejmować działania propagujące codzienne picie wody. Realizacja programu przyczynić się powinna wzrostu aktywności fizycznej. Aktywność fizyczna (ruchowa) jest podstawowym stymulatorem rozwoju psychosomatycznego człowieka. Rozwija ona dyspozycje związane m.in. z umiejętnościami ruchowymi, zdolnościami motorycznymi, postawą czy zahartowaniem ciała. Aktywność fizyczna odgrywa ważną rolę w zapobieganiu oraz terapii wielu zaburzeń rozwojowych i chorób. Jest istotnym czynnikiem w procesie walki m.in. z otyłością, zaburzeniami układu ruchu, zapobieganiu osteoporozie, miażdżycy, leczeniu mózgowego porażenia dziecięcego, astmy oskrzelowej itp.
- Przyczyny istnienia problemu:
-brak pozytywnych nawyków żywieniowych,
-nadmierne spożywanie produktów przetworzonych m.in. chipsów i słodyczy,
-picie słodkich napojów,
-mała aktywność fizyczna,
-siedzący tryb życia ( komputer, telewizor, telefon),
-powiększająca się liczba dzieci z nadwagą,
– słaba kondycja fizyczna.
- Propozycje rozwiązania problemu:
– dostarczenie informacji o wpływie aktywności fizycznej na funkcjonowanie organizmu;
– tworzenie przyzwyczajeń przez aktywne uczestnictwo w zajęciach ruchowych,
– poszerzenie wiedzy dotyczącej zdrowego żywienia,
– kształtowanie postaw i zachowań w zakresie prawidłowego żywienia,
– rozbudzanie zainteresowania własnym zdrowiem, wdrażanie do dbania o zdrowie własne i innych.
- Część właściwa
CEL: 68% uczniów racjonalnie odżywia się i aktywnie uczestniczy w zajęciach ruchowych.
Kryterium sukcesu:
Przygotowywanie posiłków przez uczniów zgodnie z zasadami zdrowego żywienia i aktywny udział dzieci w zajęciach ruchowyc
Nazwa zadania | Kryterium sukcesu | Sposób realizacji | Wykonawcy | Termin | Sposób sprawdzenia wykonania zadania |
Opracowanie planu pracy | Akceptacja planu działań przez społeczność szkolną | Przygotowanie planu działań przez Szkolny Zespół ds. Promocji Zdrowia
|
Szkolny Zespół ds. Promocji Zdrowia
|
październik | Utworzenie planu działań.
Lista obecności na spotkaniach. |
Przedstawienie i konsultacja programu podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej | Szkolny koordynator
|
||||
Prezentacja planu na spotkaniu z rodzicami oraz zamieszczenie planu na stronie internetowej szkoły | Wychowawcy,
Pedagog szkolny |
||||
Przekazywanie uczniom i rodzicom wiedzy na temat racjonalnego żywienia oraz wpływu aktywności fizycznej na funkcjonowanie organizmu. | Udział uczniów i rodziców w spotkaniach. | Pogadanka nt. „Wpływ ruchu na zdrowie człowieka” do przedstawienia na lekcjach i zebraniach z rodzicami. | Wychowawcy
|
październik/
listopad
|
Dokumentacja fotograficzna |
Przedstawienie piramidy zdrowia i aktywności fizycznej – broszury dla rodziców, pogadanka z uczniami. | Pielęgniarka szkolna.
|
listopad
|
|||
Spotkanie z dietetykiem. | Pedagog szkolny,
koordynator |
kwiecień | |||
Warsztaty „Wiem, co jem” – zdrowa dieta i składniki odżywcze | Pielęgniarka szkolna. | styczeń | |||
Warsztaty z przedstawicielami PSSE w Zarach na temat zbilansowanej diety. | Szkolny koordynator
|
marzec | |||
Program „Owoce w szkole” | Dyrektor placówki | rok szkolny | |||
Program „Szklanka mleka” | Dyrektor placówki | rok szkolny | |||
Spotkania z przedstawicielami Straży Miejskiej, Policji, Straży Pożarnej | Pedagog szkolny | rok szkolny | |||
Dostarczanie dzieciom możliwości aktywnego uczestniczenia różnorodnych zajęciach ruchowych | 85% uczniów aktywnie uczestniczy w zajęciach ruchowych | Udział uczniów w dodatkowych zajęciach sportowych w ramach programu MEN „WF z AWF” | Koordynator: Iwona Durska
|
rok szkolny
|
Harmonogram zajęć, fotorelacja.
|
Udział w ogólnopolskiej akcji „Zdrowo i Sportowo” | Koordynator: Iwona Durska | rok szkolny
|
Certyfikat za czynny udziału w akcji. | ||
Udział w programie „Trzymaj formę” | Koordynator: Iwona Durska | rok szkolny
|
Certyfikat za czynny udział w programie | ||
Udział Europejskim Tygodniu Sportu – „Wesoły bieg z przeszkodami” | Koordynator: Iwona Durska,
Sebastian Ziętal |
wrzesień
|
Rejestracja wydarzenia na stronie estpolska.gov.pl | ||
„Aktywne powitanie jesieni”
· tematyczne zajęcia i zabawy ruchowe;
· spacery do parku, lasu i sadu.
|
Koordynator:
Iwona Durska, Sebastian Ziętal
Wioleta Wilczak-Strytyńska, |
wrzesień,
październik
|
Dokumentacja fotograficzna, relacja na stronie internetowej szkoły.
|
||
„Dzień dyni” – tematyczne gry i zabawy ruchowe z wykorzystaniem różnych odmian dyni. | Koordynator:
Iwona Durska, Sebastian Ziętal |
listopad
|
|||
„Talerz zdrowia i aktywności fizycznej” – aktywne, praktyczne i wielozmysłowe poznanie grup produktów żywnościowych, które powinny się znaleźć w codziennej, prawidłowo zbilansowanej diecie. | Koordynator:
Iwona Durska, Sebastian Ziętal |
||||
„Dzień pluszowego misia” – aktywnie, zdrowo i sportowo.
|
Koordynator:
Iwona Durska, Sebastian Ziętal |
grudzień | |||
Sportowy Kalendarz Adwentowy – codzienne ćwiczenia całej społeczności szkolnej w okresie adwentowym. | Koordynator:
Iwona Durska, Sebastian Ziętal |
grudzień | |||
„Zwinni pomocnicy Świętego Mikołaja” – mikołajkowe gry i zabawy | Koordynator:
Iwona Durska, Sebastian Ziętal |
grudzień | |||
„Pozytywnie i aktywnie” – propozycje zabaw i ćwiczeń śródlekcyjnych. | Koordynator:
Iwona Durska,
|
styczeń | |||
Zimowa Olimpiada Sportowa | Koordynator:
Iwona Durska, Sebastian Ziętal |
luty | |||
„Zdrowe plecy” tygodniowa akcja Profilaktyka Wad Postawy
|
Koordynator:
Iwona Durska, Sebastian Ziętal |
marzec | |||
„Witamy wiosnę” – tematyczne gry i zabawy ruchowe
|
Koordynator:
Iwona Durska, Sebastian Ziętal |
kwiecień | |||
„Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej” – czynne utrwalenie zasad zdrowego żywienia i odpowiedniej | Koordynator:
Iwona Durska, Sebastian Ziętal |
kwiecień | |||
„Dzień Ziemi” aktywnie, zdrowo i sportowo
|
Koordynator:
Iwona Durska, Sebastian Ziętal |
kwiecień,
maj, czerwiec |
|||
Wiosenne wycieczki do parku, lasu, na łąkę. | Koordynator:
Iwona Durska, Sebastian Ziętal |
maj | |||
„Wybieram wodę” wesołe zabawy ruchowe, zachęcanie do picia wody mineralnej. | Koordynator:
Iwona Durska, Sebastian Ziętal |
maj | |||
„Wiosenny Tydzień Aktywności Fizycznej”
|
Koordynator:
Iwona Durska, Sebastian Ziętal |
czerwiec | |||
Aktywne środy | Koordynator:
Iwona Durska, Sebastian Ziętal |
rok szkolny | |||
Zajęcia z dogoterapii z psem terapeutą Codym | Pedagog szkolny:
Agnieszka Urbanowicz
|
rok szkolny spotkania raz w tygodniu | |||
„Przytul alpakę” aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu ze zwierzętami. | Anna Jans
Wioleta Wilczak-Strytyńska |
Rok szkolny (spotkania raz w miesiącu) | |||
Dostarczanie dzieciom możliwości aktywnego uczestniczenia w różnorodnych zajęciach z zakresu zdrowego odżywiania | 68% uczniów zna zasady zdrowego żywienia.
|
„Przetwory owocowo-warzywne”, ofiarowanie przetworów hospicjum.
|
Barbara Góra,
Anna Jans, A. Wojciechowska, Wychowawcy
|
wrzesień, październik
|
Dokumentacja fotograficzna, relacja na stronie internetowej szkoły.
|
„Zdrowe śniadanie do szkoły”- apel utrwalający zdrowe nawyki żywieniowe, zasady higieny osobistej (zakończony zbiórką pieniędzy na hospicjum-„Pola Nadziei”)- każda klasa prezentuje zdrowe II śniadanie. | Barbara Góra,
Justyna Urszulak, Aanna Jans, pielęgniarka szkolna, wychowawcy
|
październik | |||
Udział w konkursie „Przepis na zdrowy fast-food” | Anna Marciniszyn | listopad | |||
„Tydzień zdrowych sałatek” (integracyjne zajęcia połączonych klas) | B. Góra,
A. Dembowiak-Michalska, B. Maćkowiak, wychowawcy |
listopad | |||
Spotkanie z pszczelarzem – wartości płynące ze spożywania miodu. | Justyna Szpręgiel | listopad | |||
Owocowe czwartki (edycja jesienna) | M. Suszczewicz,
B. Góra, wychowawcy |
listopad | |||
„Jogurtowe wtorki” | A. Borys-Fizela,
J. Szpręgiel, wychowawcy |
styczeń, kwiecień | |||
„Zdrowe śniadanie z nowalijkami z parapetu” | B. Góra,
wychowawcy |
marzec | |||
„Klasowe zielone ogródki- hodowla ziół i warzyw” – zdrowe śniadania i przekąski | B. Góra,
wychowawcy
|
marzec, kwiecień, maj | |||
Powiatowy Konkurs „Zdrowy Styl Życia” | Mirosława Świerk | kwiecień | |||
Zajęcia edukacyjno-plastyczne -Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności fizycznej | Marta Suszczewicz,
wychowawcy |
kwiecień | |||
Konkurs plastyczny – Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności fizycznej | Barbara Góra,
Iwona Durska, wychowawcy |
kwiecień | |||
Tydzień zdrowych sałatek | Alicja Borys,
Justyna Szpręgiel, Wioleta Wilczak-Strytyńska, wychowawcy |
kwiecień | |||
Konkurs plastyczny „Zdrowe żywienie to mądre myślenie” | Marta Suszczewicz,
wychowawcy |
maj | |||
Zdrowe przekąski | Barbara Maćkowiak,
wychowawcy |
maj | |||
„Owocowe czwartki” (edycja wiosenna) | Barbara Góra,
Marta Suszczewicz, wychowawcy |
czerwiec | |||
Dokonanie ewaluacji | 68% uczniów stosujących zasady zdrowego odżywiania się oraz aktywnie uczestniczących w zajęciach ruchowych uczniów.
|
Opracowanie ankiety dla uczniów/rodziców; | Wychowawcy klas,
|
kwiecień | Ankieta ewaluacyjna i raport z wyników zamieszczony na stronie internetowej, wnioski do dalszej pracy |
Przeprowadzenie i opracowanie wyników ankiety; | Szkolny Zespół ds. Promocji Zdrowia | maj | |||
Przedstawienie wyników na posiedzeniu Rady Pedagogicznej i zamieszczenie na stronie szkoły. | czerwiec |
"OWOCOWE CZWARTKI"
„Witaminki, witaminki….”
Listopadowa akcja „OWOCOWE CZWARTKI” spotkała się z miłym przyjęciem w naszej szkole. W tym owocowym dniu, cała społeczność szkolna „chrupie” pyszne, świeże owoce. A głównymi bohaterami tego dnia są smaczne i zdrowe jabłka, gruszki, winogrona i śliwki. Celem akcji jest wyrobienie wśród uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły nawyku spożywania naturalnych witamin poprzez włączenie do codziennych posiłków owoców, które dostarczają naszemu organizmowi niezbędnych i niezastąpionych składników odżywczych.
Serdecznie dziękujemy rodzicom za włączenie się do naszego zdrowego wydarzenia i uzupełnienie śniadaniówek dzieci w owoce.
"Jesienna surówka"
W ramach programu Szkoła Promująca Zdrowie klasa I-III PdP p. Basi zaprosiła uczniów z sąsiednich klas ZRW do wspólnego wykonania „Jesiennej surówki”. Uczniowie wszystkimi zmysłami poznawali składniki surówki, obierali, ucierali marchewki i jabłuszka, wyciskali sok z pomarańczy, doprawiali do smaku i mieszali składniki surówki. Uczyli się też obsługi robota kuchennego. Efekt był wyśmienity – wszystkie dzieci z apetytem zajadały smaczną i zdrową surówkę.
Talerz Zdrowego Żywienia
W ramach programów promujących zdrowie uczniowie wykonali Talerz Zdrowego Żywienia. W aktywny sposób utrwalali wiedzę na temat produktów żywnościowych, które powinny znaleźć się w codziennej, prawidłowo zbilansowanej diecie. Nasi podopieczni uzmysłowili sobie również potrzebę podejmowania aktywności ruchowej każdego dnia
WF z AWF Aktywny Dzisiaj dla Zdrowia w Przyszłości
Nasza szkoła bierze udział w III edycji programu WF z AWF Aktywny Dzisiaj dla Zdrowia w Przyszłości.
Celem programu jest poprawa i monitoring stanu kondycji fizycznej dzieci i młodzieży po powrocie do zajęć stacjonarnych – walka ze skutkami pandemii koronawirusa.
"Trzymaj Formę!"
Nasza szkoła przystąpiła w bieżącym roku szkolnym do programu „Trzymaj Formę!”
Ogólnopolski program edukacyjny „Trzymaj Formę!” opracowany z inicjatywy Głównego Inspektora Sanitarnego jako realizacja zaleceń strategii Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w zakresie diety, aktywności fizycznej i zdrowia oraz Narodowej Strategii opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia.
Głównym celem programu jest zwiększenie świadomości uczestników programu dotyczącej wpływu żywienia i aktywności fizycznej na zdrowie.
"Zdrowo i Sportowo"
Aktywnie uczestniczymy w ogólnopolskim programie edukacyjnym „Zdrowo i Sportowo”
Celem programu jest zwiększenie świadomości na temat roli i wagi aktywności fizycznej, odpowiedniego odżywiania i odpoczynku.
#BeActive
Nasza placówka w bieżącym roku szkolnym wzięła udział w Europejskim Tygodniu Sportu.
Ta ogólnoeuropejska kampania realizowana pod hasłem #BeActive (Bądź aktywny) ma zachęcić dorosłych i dzieci do aktywnego trybu życia w ciągu obchodów Tygodnia oraz przez cały rok!
We wrześniu w naszej szkole odbył się „Wesoły bieg z przeszkodami”. Podczas zmagań sportowych panowała wspaniała atmosfera, wszystkim uczestnikom dopisywał świetny humor.
Za aktywne uczestnictwo w programie otrzymaliśmy dyplom.
"W zdrowym ciele siły wiele"
„W zdrowym ciele siły wiele” hasło naszego programu Szkoły Promującej Zdrowie przewodziło aktywnym zabawom ruchowym przeprowadzonym z okazji „DNIA DYNI” Uczniowie podnosili, przenosili, przeciągali i przerzucali ciężkie dynie, a wszystko z uśmiechem i wielkim zaangażowaniem
Po zakończonych zabawach nasze ćwiczebne przybory zamieniły się w bombę witaminową w postaci dyniowej zupy krem.
"Przetwory owocowo - warzywne"
W ramach programu Szkoła Promująca Zdrowie wdrażamy uczniom zasady zdrowego żywienia. Uczniowie klas przysposabiających do pracy we wrześniu zrealizowali zadanie pt. „Przetwory owocowo- warzywne”. Podczas zajęć kulinarnych powstały pyszne powidła śliwkowe, musy jabłkowe, kompoty owocowe, przeciery pomidorowe, ogórki kiszone, buraczki, papryka marynowana, czy sosy pomidorowo- paprykowe. Z wykonanych przetworów powstaną na zajęciach w kolejnych miesiącach zdrowe i smaczne zupy, pizzę, sałatki i II dania. Witaminy zamknięte w słoiczkach wzmocnią naszą odporność i zdrowie w zimowych miesiącach.
"Zdrowe śniadanie do szkoły"
Szkoła Promująca Zdrowie – to MY! Dzisiaj wszystkie klasy ze wsparciem swoich wychowawców i rodziców wykazały się niezwykłą kreatywnością i przygotowały pyszne, zdrowe przekąski śniadaniowe. Nasz apel przygotowany przez panie B. Górę i J. Urszulak przy współudziale pani pielęgniarki promował wśród uczniów zasady zdrowego żywienia, higieny i profilaktyki zdrowia. W czasie apelu przeprowadziliśmy akcję „Pola Nadziei” zbierając pieniążki na żarskie Hospicjum. Całą akcję zakończyliśmy wspólną degustacją- było pysznie!

Zespół Szkół Specjalnych
im. Marii Grzegorzewskiej
w Żarach
ul. Spokojna 2, 68-200 Żary
tel./fax (68) 470 6497
adres: www.zss-zary.pl
e-mail: szkola@zss-zary.pl
Promocja szkoły: szkolapromocja@zss-zary.pl