Gimnastyka korekcyjna
Dla rodziców
Gimnastyka korekcyjna
Założeniem gimnastyki korekcyjnej kompensacyjna jest kształtowanie i utrwalanie nawyku prawidłowej postawy. W trakcie zajęć korygowane będą następujące wady:
- skolioza,
- plecy okrągłe,
- plecy wklęsłe,
- plecy wklęsło-okrągłe,
- plecy płaskie,
- klatka piersiowa kurza,
- klatka piersiowa lejkowata,
- koślawość kolan i stóp,
- płaskostopie.
Gimnastyka korekcyjno kompensacyjna ma na celu:
- eliminowanie wad postawy,
- działanie profilaktycznie,
- kształtowanie nawyku prawidłowej postawy,
- zapewnienie wszechstronnego rozwoju fizycznego i wspaniałej zdrowej zabawy.
Aby zapobiec wadom postawy u dzieci należy dostarczyć dzieciom zorganizowane formy aktywności ruchowej w rozszerzonym wymiarze i wprowadzić elementy gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej w formie odpowiadającej ich wiekowi i możliwościom psychoruchowym.
Główne cele gimnastyki korekcyjno kompensacyjnej to:
- korygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej, o ile jest to możliwe, do stanu prawidłowego,
- niedopuszczenie do powstawania wad postawy ciała, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstawaniu,
- doprowadzenie sprawności fizycznej dziecka do stanu uznanego za prawidłowy.
Cele te realizowane są poprzez następujące zadania:
- Wyrobienie u dzieci nawyku prawidłowej postawy: w trakcie zabaw ruchowych oraz ćwiczeń korekcyjnych dzieci poznają własne ciało, odkrywają różnice pomiędzy postawą prawidłową a nieprawidłową, mogą wykorzystywać tę zdolność we wszystkich czynnościach codziennych. Poznają pozycje, w których można wypoczywać z korzyścią dla efektów korekcyjnych.
- Wzmacnianie mięśni posturalnych odpowiedzialnych za prawidłową postawę – głównie mięśnie grzbietu i brzucha, stabilizujące kręgosłup. Dzieci wzmacniają gorset mięśniowy poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia korekcyjne prowadzone metodą ścisłą i zadaniową.
- Profilaktyka występowania wad kończyn dolnych, głównie płaskostopia poprzez wzmacnianie mięśni podeszwowych stopy.
Dążenie do osiągnięcia wyznaczonych celów przez:
- dobór ćwiczeń korekcyjnych, ściśle dostosowanych do indywidualnych potrzeb dziecka i określonej wady postawy,
- zastosowanie urozmaiconych i oryginalnych form ćwiczeń środków dydaktycznych, przyrządów i przyborów,
- ścisła współpraca nauczyciela z rodzicami, pielęgniarką szkolną oraz wychowawcami,
- wyzwalanie radości u dzieci w czasie zajęć, eksponowanie ich osiągnięć i postępów,
- miła i przyjazna atmosfera podczas ćwiczeń,

Zespół Szkół Specjalnych
im. Marii Grzegorzewskiej
w Żarach
ul. Spokojna 2, 68-200 Żary
tel./fax (68) 470 6497
adres: www.zss-zary.pl
e-mail: szkola@zss-zary.pl
Promocja szkoły: szkolapromocja@zss-zary.pl