Logopedia

Logopedia

Pierwsze sygnały nieprawidłowego rozwoju mowy są często bagatelizowane. Bardzo ważny jest okres wieku przedszkolnego kiedy to rodzice uśpieni faktem, że dziecko nie ma jeszcze trudności z czytaniem i pisaniem a wokół słyszą „ono jeszcze z tego wyrośnie” – nie zgłaszają się z dzieckiem do specjalisty.

Takich opinii funkcjonuje w naszym społeczeństwie bardzo dużo. To nie pomaga rodzicom, którzy czują że mimo tych zapewnień coś jednak z mową u ich dziecka jest nie tak.

Tak więc nie czekaj tylko zapobiegaj!

  • TO NIEPRAWDA, ŻE – 3 letnie dziecko ma prawo nie mówić lub posługiwać się wyłącznie sylabami.
    PAMIĘTAJ, ŻE – 3 letnie dziecko powinno swobodnie porozumiewać się za pomocą rozbudowanych zdań, a 5 – cio latek powinien poprawnie wymawiać wszystkie głoski.
  • TO NIEPRAWDA, ŻE – wada wymowy minie w miarę dorastania.
    PAMIĘTAJ, ŻE – dziecko z wadą wymowy ma zwykle mnóstwo kompleksów i lęków (do których się nie przyznaje) i że jedynie Ty, współpracując z logopedą, możesz mu pomóc.
  • TO NIEPRAWDA, ŻE – skrócone wędzidełko (tzw. przyrośnięty język) powoduje opóźnienie rozwoju mowy dziecka ; nie ćwiczone jednak może utrudniać prawidłową wymowę.
    PAMIĘTAJ, ŻE – jeśli Twoje dziecko mówi nieprawidłowo, to nie jest to tylko problem mówienia, ale także przyczyna wielu niepowodzeń szkolnych (np. trudności w czytaniu i pisaniu, zakłócone kontakty z rówieśnikami).
  • TO NIEPRAWDA, ŻE – długotrwałe korzystanie przez dziecko z nawet dobrze dobranego smoczka lub picie z butelki czy ssanie palca nie wpływa na powstawanie wad zgryzu i wymowy.
    PAMIĘTAJ, ŻE – leczenie istniejących wad zgryzu w gabinecie ortodontycznym poprzez korektę sposobu połykania i odpowiednio dobrany aparat sprzyja korygowaniu wad wymowy.
  • PAMIĘTAJ, ŻE – prawidłowy nawyk oddychania (przez nos) należy wykształcić u dziecka jak najwcześniej.
  • PAMIĘTAJ, ŻE – oddychanie przez usta (otwarta buzia) jest nie tylko częstą przyczyną infekcji górnych dróg oddechowych ale także sprzyja powstawaniu wad wymowy i zgryzu.
  • PAMIĘTAJ, ŻE – jedną z najczęstszych przyczyn powstawania wad wymowy i zgryzu jest niewłaściwy sposób połykania. Dziecko od 3 roku połykając powinno unosić język za górne zęby.
  • PAMIĘTAJ, ŻE – wszelkie zabawy usprawniające język i mięśnie twarzy ułatwią Twemu dziecku prawidłowy rozwój wymowy.
  • PAMIĘTAJ, ŻE – większość zaburzeń mowy można zlikwidować bądź znacznie złagodzić.

Wiedz, że kontrolna wizyta u logopedy powinna się odbyć najpóźniej w 4 roku życia dzieckaNeurologopedia

Neurologopedia – stanowi rehabilitację uszkodzeń w obrębie mózgu. Są to wyższe funkcje nerwowe między innymi gnozje, praksje, ekspresje mowy, impresje wszystkie stany dysartryczne, dysfagie, alalie, afazje.

Gabinet prowadzi:

  • diagnostykę rozwojową (0 – 3 lat),
  • rehabilitację uszkodzeń genetycznych, nabytych,
  • rehabilitację odruchów połykania (noworodków, dzieci i dorosłych przy dysfagiach, dysartriach).

W placówce naszej dodatkowo prowadzone są masaże orofacjalne, które pomocne są w niwelowaniu ślinotoków (wewnątrz jamy ustnej) stanach dysartrycznych i dysfagiach.

Poprawa odruchów połykania.

Masaże orofacjalne np. terapii regulacyjnej C. Moralesa w obrębie twarzoczaszki stymulację pracy mięśni, odruchów ssania, połykania żucia oraz wspomagające inne terapie i rehabilitację.

Rehabilitacja neurologopedyczna ma na celu stymulację jednocześnie uszkodzeń dysartycznych, afatycznych, ssania, żucia, oddychania; nawyki spożywania posiłków- pracy dorsum, apexu i masaży orofacjalnych. Stymulacji ekspresji, impresji mowy.

Stymulacje pracy mózgu uszkodzonego a w tym gnozji wzrokowej, wzrokowo-przestrzennej, gnozji somatosensorycznej, słuchowej, niewerbalnej praksji, leksji, kalkulii.

Stymulacje procesów pamięciowych, koncentracji i uwagi, procesów myślowych itp.

Wszystkie dziedziny logopedii, a w tym neurologopedia są rehabilitacją. Neurologopedia to rehabilitacja mózgu, rehabilitacja odruchów połykania, ssania i żucia, pacjentów uszkodzonych – dorsum, apex, labia itp.. Mieści się tu: rehabilitacja uszkodzeń – afazje, dysartrie-to bardzo specyficzne odłamy neurologii klinicznej i jej rehabilitacji, która się odbywa w naszej placówce.

 

Zobacz prezentację

Metody wspomagające terapię logopedyczną: AAC (ang. Alternative and Augmentative Communication) – Alternatywne i wspomagające sposoby prozumiewania się

Czym są wspomagające sposoby porozumiewania się?

Wszystkie osoby, których mowa czasowo lub na stałe nie wystarcza do satysfakcjonującej komunikacji, jak również te zagrożone poważnymi zaburzeniami w porozumiewaniu się, powinny zostać objęte pomocą i zyskać dostęp do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się AAC (Alternative andAugmentative Communication).

AAC – to standardowe postępowanie rehabilitacyjne, które wspiera klasyczną terapię logopedyczną, obejmuje wszelkie działania, których celem jest pomoc w porozumiewaniu się osobom nie posługującym się mową. Im mniej zdolności mówienia posiada dana osoba, tym większe jest jej zapotrzebowanie na komunikację wspomagającą.

Dziedzina ta istnieje na świecie od ponad trzydziestu lat, w Polsce dopiero od piętnastu. Pierwsze placówki zajmujące się profesjonalnie nauką porozumiewania się z osobami niepełnosprawnymi, wykorzystujące AAC to:

  • Kraków – gdzie istnieje Stowarzyszenie na Rzecz Propagowania Wspomagających Metod Porozumiewania się „Mówić bez słów”
  • Kwidzyn – w którym znajduje się Stowarzyszenie Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumiewania się.
  • Warszawa – Centrum Rozwoju Komunikacji
  • Szczecin – Centrum Metod Alternatywnych

Komunikacja alternatywna i wspomagająca to odmienne sposoby komunikowania:

  1. Komunikacja wspomagająca – proces wspomagania zdolności mówienia.
  2. Komunikacja alternatywna – proces przyswajania zastępczych sposobów mowy.

Niewerbalne sposoby porozumiewania się:

Graficzne:

  1. Piktogram (PIC)
  2. Symbole obrazkowe (PCS)
  3. Bliss system
  4. Fotografie

Manualne:

  1. Język migowy
  2. Fonogesty
  3. Znaki przestrzenno – dotykowe
  4. Gesty Coghamo
  5. Program Makaton (gesty + symbole)
  6. Alfabet Braille’a

Wprowadzone wcześniej AAC daje dziecku wiele możliwości takich jak:

  • kontakt z innymi dziećmi i dorosłymi
  • wyrażanie uczuć i potrzeb
  • wyrażanie myśli, opinii, poglądów
  • dokonywanie wyborów
  • poczucie sprawstwa
  • wpływanie na zmianę swojej sytuacji
  • stymulowanie rozwoju emocjonalnego, poznawczego, społecznego
  • podnoszenie jakości życia, sterowanie nim i kontrolowanie
  • poczucie równości i szacunku do samego siebie
  • lepsze rozumienie świata

Komu służą wspomagające sposoby porozumiewania się?

Użytkowników AAC możemy spotkać m.in.. wśród:

  • osób z porażeniem mózgowym
  • osób ze specyficznymi zaburzeniami mowy
  • osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • osób z niepełnosprawnością fizyczną
  • osób z autyzmem

Zespół Szkół Specjalnych
im. Marii Grzegorzewskiej
w Żarach

ul. Spokojna 2, 68-200 Żary

tel./fax (68) 470 6497
adres: www.zss-zary.pl
e-mail: szkola@zss-zary.pl

Promocja szkoły: szkolapromocja@zss-zary.pl

Anonimowa skrzynka na sygnały
Rzecznik Praw Obywatelskich

    * Pola obowiązkowe.