Metoda Tomatisa
Dla rodziców
Metoda Tomatisa
Przyczyny powstawania zaburzeń uwagi słuchowej:
- powikłania w okresie ciąży i okołoporodowym,
- adopcja lub wczesne oddzielenie od matki,
- opóźnienie rozwoju psychoruchowego,
- opóźnienie rozwoju mowy,
- nawracające zapalenia uszu,
- uraz emocjonalny na każdym etapie rozwoju.
Objawy zaburzeń uwagi słuchowej:
- zaburzenia koncentracji,
- błędna interpretacja pytań i poleceń,
- mylenie podobnie brzmiących słów,
- nieumiejętność spełnienia wieloczłonowych poleceń,
- monotonne wypowiedzi,
- problemy z płynnością wypowiedzi,
- ubogie słownictwo,
- mylenie liter lub odwracanie ich kolejności,
- słabe rozumienie tekstu czytanego,
- problemy z głosowaniem i czytaniem na głos,
- niewyraźne pismo,
- męczliwość,
- nadaktywność,
- skłonność do ulegania przygnębieniu,
- brak wiary w siebie, nieśmiałość,
- tendencja do wycofywania się,
- drażliwość,
- niedojrzałość,
- negatywne nastawienie do nauki, pracy,
- mylenie strony prawej i lewej,
- mieszana dominacja,
- trudności z porannym wstawaniem.
Metoda Tomatisa ma zastosowanie u dzieci z problemami szkolnymi, dysleksją ADHD, autyzmem, zaburzeniami mowy lub głosu oraz u osób dorosłych. Pomaga także przy nauce języków obcych.
Diagnostyka
Obejmuje ona wywiad, test uwagi słuchowej i lateralizacji słuchowej oraz testy dodatkowe. Test uwagi słuchowej i lateralizacji słuchowej wykonuje się za pomocą urządzenia testującego, które przypomina audiometr, a składa się z następujących elementów:
- badanie uwagi słuchowej zewnętrznej (drogą powietrzną),
- badanie uwagi słuchowej wewnętrznej (drogą kostną),
- badanie umiejętności lokalizacji źródła dźwięku (drogą kostną),
- badanie umiejętności dyskryminacji wysokości dźwięku,
- badanie lateralizacji słuchowej.

Zespół Szkół Specjalnych
im. Marii Grzegorzewskiej
w Żarach
ul. Spokojna 2, 68-200 Żary
tel./fax (68) 470 6497
adres: www.zss-zary.pl
e-mail: szkola@zss-zary.pl
Promocja szkoły: szkolapromocja@zss-zary.pl